Your cart is currently empty!

7 praksiser
PRINCE2 praksiser beskriver aspekter ved prosjektledelse som må håndteres kontinuerlig gjennom prosjektets livssyklus. Styrken ved PRINCE2 er måten de syv praksisene er integrert på, både i hvordan de henger sammen og hvordan de brukes på tvers av alle PRINCE2-prosessene.
Praksisene er konstruert for å kunne kobles sammen på en effektiv måte. Prosessene i PRINCE2 håndterer prosjektets flyt fra A til Å – med aktiviteter som henger sammen og forskjellige praksiser som integreres.
Praksisene i PRINCE2
Business case
Prosjektet starter med en idé som anses å ha potensiell verdi for organisasjonen det gjelder. Denne praksisen omfatter hvordan idéen utvikles til et bærekraftig investeringsforslag for organisasjonen og hvordan prosjektledelsen holder fokus på organisasjonens mål gjennom hele prosjektet.
Organisering
Organisasjonen bak prosjektet må fordele arbeidet til ledere som vil være ansvarlige for det og styre det fram til ferdigstilling. Prosjekter er tverrfunksjonelle, så de vanlige funksjonsstrukturene i linjen passer ikke. Denne praksisen beskriver rollene og ansvarsområdene i det midlertidige teamet som trengs for å lede prosjektet på en effektiv måte.
Kvalitet
Ideen til prosjektet defineres som en skisse av hva som skal lages og gjøres. Denne praksisen forklarer hvordan skissen utvikles slik at alle forstår spesifikasjonen av produktene som skal leveres – og videre hvordan prosjektledelsen sikrer at disse kravene kan oppfylles.
Planer
PRINCE2-prosjekter drives på basis av en serie med godkjente planer. Denne praksisen utfyller kvalitets-praksisen ved å beskrive trinnene som kreves for å utvikle planene og PRINCE2-teknikkene som må brukes.
Risiko
Prosjekter har typisk høyere usikkerhet enn normale driftsaktiviteter. Denne praksisen omhandler hvordan prosjektledelsen håndterer usikkerhetene i planene.
Saker
Denne praksisen beskriver hvordan prosjektledelsen vurderer og handler i saker som potensielt kan ha en virkning på prosjektet. Det kan være uventede generelle problemer, forespørsler om endringer eller tilfeller av kvalitetssvikt.
Fremdrift
Denne praksisen omhandler planenes kontinuerlige gyldighet. Praksisen forklarer beslutningsprosessen for å godkjenne planer, overvåkingen av faktisk ytelse og eskaleringsprosessen hvis ting ikke går som planlagt. Til syvende og sist bestemmer fremdrifts-praksisen om prosjektet skal fortsette og hvordan.
Lurer du på noe?
Legg igjen en beskjed om det er noe du lurer på. Du vil få svar så raskt vi har mulighet.