Your cart is currently empty!


Roller og ansvar
PRINCE2 definerer et sett roller og hvilket ansvar disse rollene har gjennom prosjektet.
Det er viktig å forstå at det ikke er sammenheng mellom antall roller i PRINCE2, og antall personer man må ha for å gjennomføre et prosjekt. En person kan ha en eller flere roller avhengig av prosjektets størrelse og kompleksitet.
Roller og ansvar i PRINCE2
Prosjektstyret
Prosjektstyret har ansvaret for virksomhets- eller programledelsen for et vellykket prosjekt. De har autoritet til å styre prosjektet innenfor mandatet som er gitt av virksomhets- eller programledelsen. I tillegg har prosjektstyret ansvar for kommunikasjonen mellom prosjektledelsen og interessenter utenfor prosjektledelsen.
Prosjekteier
Den endelige ansvarlige for prosjektet er prosjekteier, som får støtte fra seniorbruker og seniorleverandør. Det er prosjekteiers rolle å sikre at prosjektet gjennom hele perioden holder fokus på å nå målene og levere et produkt som realiserer de prognoserte gevinstene. Denne personen må sørge for at prosjektet gir verdi for pengene, sikre en kostnadsbevisst tilnærming og balansere kravene fra forretningen, brukeren og leverandøren.
Gjennom hele prosjektet er prosjekteier ansvarlig for business Case.
Seniorbruker
Seniorbrukeren/-ne er ansvarlig for å spesifisere behovene for de som vil bruke prosjektenes produkter. Personen må sørge for kontakt mellom brukerne og prosjektledelsen samt følge med på at løsningen vil tilfredsstille behovene, innenfor begrensningene i business case når det gjelder kvalitet, funksjonalitet og enkelhet å bruke.
Prosjektleder
Myndigheten til å lede det daglige arbeidet i prosjektet på vegne av prosjektstyret ligger hos prosjektlederen, innenfor de rammene styret har fastsatt. Hovedansvaret til prosjektlederen er å sørge for at prosjektet leverer de nødvendige produktene innenfor de fastsatte toleransene for tid, kostnad, kvalitet, omfang, usikkerhet og gevinst. Personen har også ansvaret for at prosjektet produserer et resultat som kan oppnå gevinstene som er definert i business case.
Teamleder
Teamleders hovedansvar er å sørge for produksjon av de produktene som Prosjektleder har definert, med den riktige kvaliteten og innenfor en fast tidsramme og med en kostnad som er akseptabel for prosjektstyret.
Prosjektsikring
Prosjektsikring dekker de viktigste interessentenes interesser (virksomhet, bruker og leverandør). For å sikre uavhengighet må prosjektsikring være adskilt fra prosjektlederens ansvar, og derfor kan ikke prosjektstyret delegere noen av sine prosjektsikringsoppgaver til prosjektlederen.
Endringsansvarlig
Prosjektstyret kan delegere ansvaret for å godkjenne svar på endringsanmodninger eller avvik fra spesifikasjonene til en separat person eller gruppe, kalt endringsansvarlig.

Lurer du på noe?
Legg igjen en beskjed om det er noe du lurer på. Du vil få svar så raskt vi har mulighet.